Závěry Kongresu starostů a primátorů MS kraje

Závěry Kongresu starostů a primátorů MS kraje

22.06.2016

Závěry XXII. ročníku Kongresu starostů a primátorů MS kraje, který se uskutečnil 9. 6. 2016 v Bohumíně.

 

 

 

Závěry Kongresu starostů a primátorů MS kraje

Bohumín, 9. 6. 2016

 

Dne 9. června letošního roku se v Bohumíně uskutečnil 22. ročník Kongresu starostů a primátorů MS kraje, který se věnoval aktuálním tématům a problémům souvisejícím se zodpovědnou správou obcí a měst.

Kongres byl společně pořádán Sdružením pro rozvoj Moravskoslezského kraje a zmocněncem vlády pro Moravskoslezský, Ústecký a Karlovarský kraj. Za účasti představitelů státní správy a více než stovky starostů měst a obcí Moravskoslezského kraje se živě a otevřeně diskutovalo mimo jiné o nových podmínkách pro veřejné zakázky, o fungování a rozvoji sociálních služeb, o výstavbě obecní infrastruktury, problematice financí měst a obcí, aktuálních problémech regionu a opatřeních ke zmírnění negativních dopadů v souvislosti s jeho hospodářskou restrukturalizací.

 

Důležité komentáře, připomínky a návrhy byly na závěr celodenního jednání sumarizovány do níže uvedených "Závěrů kongresu":

1. Zvyšuje se zátěž na města o obce – administrativa je stále větší a náročnější, smlouvy se musí zveřejňovat. Vláda nebo poslanci něco rozhodnou, ale neřeší dopady na obce – např. povinná docházka dětí do mateřských škol nebo zákon 268/2015, jimž je převeden výkon agendy speciálního stavebního úřadu ve věcech místních komunikací z ORP na obce I. stupně a další.

2. Dotace jsou stále složitější - hlavní bariéry: vysoká administrativní náročnost, nedostatek informací, časová náročnost, nevyhovující podmínky dotačních titulů, nevhodné zaměření, nízká alokace finančních prostředků, omezení pro malé obce, změny podmínek během realizační doby. Dotační tituly nejsou směřovány vůbec, a nebo v nedostatečném objemu na hlavní problémy malých obcí např. opravy místních komunikací, chodníky atd.

3. Kriminalizace práce samospráv, disproporce v zodpovědnosti zastupitelů a úředníků -  starostové mají obavy rozhodovat, riskují nejen soudní spory, ale i celý svůj majetek. Naproti tomu úředníci mohou při špatném rozhodnutí přijít pouze o 3 platy. Zákony umožňují kriminalizovat rozhodnutí radnic i v případě, kdy jsou si radní jistí, že rozhodli správně a ve prospěch občanů.

4.  Technické služby - Drobné opravy řádově od desítek tisíc do několika set tisíc je problematické realizovat, pokud obec nemá své „technické služby“. Větší firmy, které disponují technikou i lidmi, o takové malé zakázky nemají většinou zájem. Pokaždé se musí dělat poptávkové řízení ve formě veřejné zakázky malého rozsahu. Když se najde firma, která je ochotná realizovat, musí absolvovat celé kolečko pro malý objem prací. Když takových zakázek realizuje více, hrozí, že bude obec napadena z protěžování jedné firmy. 

5.  Veřejné zakázky – už sice není podmínkou, aby vítězily firmy s nejnižší nabídkou, ale nejsou dána jasná pravidla, jak postupovat při výběrových řízeních a jednotný pohled dozorových orgánů při kontrolách. Jednotlivé kontrolní orgány navzájem nerespektují závěry jiných kontrolních orgánů. Důsledkem je dlouhodobá nejistota kontrolovaných subjektů.

6.  Neúnosný nárůst dopravy - města a obce, jejímiž katastry procházejí mezinárodní komunikace, trápí neúnosný provoz hlavně kamionové dopravy a zvyšující se nehodovost paralyzující následně dopravu celého  regionu. Proces získávání stavebních povolení na obchvaty je neúměrně dlouhý, vyvlastňovací řízení komplikovaná, překážky ze strany některých státních organizací nepochopitelné.

7. Ubytovny – nenastaly žádné změny, po kterých starostové volali, úřady práce dál vyplácejí nepřiměřeně vysoké dávky na bydlení.

8.  Větší flexibilita smlouvy s ČTÚ o provozu pošty - jde o problém s otevírací dobou pošty v menších obcích v době letních dovolených.

9.  Nezaměstnanost – máme velké množství nezaměstnaných a přitom si firmy stěžují, že nemohou sehnat lidi. Neumíme motivovat nezaměstnané, aby šli do práce. Mezi nezaměstnanými jsou (často zbytečně) i matky s malými dětmi, mnohdy samoživitelky, které potřebují mít „pružnou“ či zkrácenou pracovní dobu, aby se mohly starat o děti. To se většinou zaměstnavatelům nehodí a obec je může na VPP opakovaně přijmout zase až po roce evidence na ÚP.

10.  V otázkách zaměstnanosti se hodně opomíjí role obcí, které na VPP zaměstnávají velký objem uchazečů. Malé obce s tím mají spojené velké problémy. Musí vzít toho, koho ÚP pošle, pokaždé se musí školit nový pracovník, zajistit zdravotní prohlídka, vybavit ochrannými prostředky. Nakonec se ukáže, že dotyčný je použitelný jen pro jednoduché práce a není možné mu svěřit sekačku nebo křovinořez. Přitom obec měla v předchozím roce vyzkoušeného VPP pracovníka, který práci nesehnal a má zájem pracovat na obci. Dle podmínek ÚP nemůže.  

11.  OKD - města a obce nejsou připraveny na krach OKD. Postihne desítky až stovky dodavatelů, kteří už začínají propouštět. Vláda neřeší pomoc dodavatelským firmám, přitom dopad jejich problémů a krachů bude pro MS kraj mnohem závažnější, než jen samotné propouštění horníků.

 

Výše uvedené závěry byly odsouhlaseny více než stovkou přítomných představitelů měst a obcí.

 

Kontaktní osoba:
Ing. Radúz Mácha
ředitel
595 693 882

 

Z Á V Ě R Y

KALENDÁŘ AKCÍ:

Rychlý kontakt:

Akce a projekty, partnerství: