Závěry konference „Stop odlivu pracovníků z Moravskoslezského kraje"

Závěry konference „Stop odlivu pracovníků z Moravskoslezského kraje"

24.02.2017

Konferenci zorganizovalo 2. 2. 2017 Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje z.s. ve spolupráci s Úřadem zmocněnce vlády pro MSK, ÚK a KVK a s podporou Moravskoslezského kraje.



Cílem konference bylo otevřeně prodiskutovat:

  • příčiny odcházení zejména mladších a kvalifikovaných lidí z regionu;
  • problematiku získávání a udržení zaměstnanců ve společnostech;
  • návrhy řešení.

Za deset let odešlo z Moravskoslezského kraje více než 37 tisíc lidí, což je nejvíce ze všech krajů v zemi a trend snižování počtu obyvatel kraje o 4 - 4,5 tisíce ročně dále pokračuje. V současnosti tento stav začíná ohrožovat restrukturalizaci a rozvoj regionu.

150 představitelů kraje, měst, škol a firem posuzovalo fakta, prezentovalo dobré i negativní příklady a hledalo východiska k zastavení a změny tohoto nepříznivého trendu. Je to důležité i z toho důvodu, že Vláda ČR schválila Strategický rámec hospodářské restrukturalizace kraje, která může být úspěšná pouze s kvalifikovanými a motivovanými lidmi – zaměstnanci i občany.

Ve dvou panelových diskuzích byla témata zaměřena na města a firmy a jejich názory na důvody odcházení a řešení udržení a přilákání obyvatel do regionu a zaměstnanců do firem. Účastníci se shodli na:

  • nutnosti intenzivně pracovat na zlepšování image kraje, rozvíjení a budování kladného vztahu obyvatel, firem a institucí ke kraji a místu, kde žijí a pracují, podporování zdravého myšlení o regionu;
  • systematické podpoře technického vzdělávání a spolupráce škol, kraje a firem, rozpracovat marketing technických oborů včetně působení na rodiče;
  • využití a propojení pozitivních zkušeností a úspěšných projektů a zvýšit otevřenou informovanost o aktivitách;
  • klíčovém problému na všech úrovních v oblasti školství, které nereaguje na dlouhodobé trendy ve struktuře nabídky a poptávky na trhu práce – brzda rozvoje regionu, firem i potenciálních investorů, potřeba anglického jazyka;
  • zefektivnění komunikace ve firmách se zaměstnanci při zavádění inovací – důsledky Průmyslu 4.0 (vazba na Práce 4.0 a Vzdělávání 4.0);
  • nutnosti motivování kvalitních zaměstnanců pro jejich získání a udržení ve firmách nejen dobrým finančním ohodnocením, ale i dalšími benefity a sociálními programy;
  • rozvoji dopravní infrastruktury s cílem zvýšit zaměstnanost a propojení odlehlých míst.

Následovaly čtyři paralelní workshopy na aktuální témata s těmito hlavními výstupy:

1) Jak dostat děti k technickým oborům

  • zaměstnavatelé i kraj musí efektivně zvýšit propagaci a marketing technických oborů, včetně zacílení na rodiče;
  • zřídit a podporovat odborné kariérové poradenství, odděleně od výchovného poradenství;
  • podporovat potřebné profese formou stipendií;
  • podporovat vyhledávání talentů a práci s nimi;
  • zlepšit spolupráci SŠ a zaměstnavatelů – v průběhu studia, informační servis, pozitivní prezentace oborů aj.;
  • zvýšit podporu neformálního vzdělávání – technické kroužky, Svět techniky aj;
  • podpořit a zavést vhodné formy duálního vzdělávání.

2) Jak získat a udržet loajální zaměstnance

  • flexibilní pracovní dobamaminky, senioři, specialisté – částečné úvazky, Home office;
  • role nadřízeného – diskuze se zaměstnanci, veřejné uznání, podpora a chápání rodiny, zpětná vazba od zaměstnanců apod.;
  • benefity nadstandardní – narozeniny, tábory pro děti, dárkové poukazy, setkávání s rodinami apod.;
  • výběr a adaptace nového zaměstnance – komunikace, informace, mentor, vyhodnocení, zpětná vazba;
  • vzdělávání a podpora růstu zaměstnance – např. zahraniční stáže.

3) Co potřebují firmy a lidé pro lepší život v regionu

  • kvalifikovanou sílu v technických oborech – zásadní problém kvality a struktury škol;
  • užší spolupráce firem s krajem a městy na marketingu technických oborů – řešit systémově, ne nahodile (kroužky, kariérové poradenství, praxe apod.);
  • jasně formulovat vizi kraje, se kterou se ztotožní a podpoří její naplňování;
  • najít kořenovou příčinu negativních postojů občanů a snažit se ji odstranit nebo zmírnit;
  • lépe propagovat úspěšné lidi a firmy v regionu, podporovat pozitivní myšlení lidí;
  • firmy potřebují spokojené a motivované zaměstnance;
  • lidé očekávají jistotu zaměstnání, bezpečnost, bydlení a dostatečnou nabídku služeb a volnočasových aktivit.

4) Jak vnímáme potřeby mladých

  • typický mladý člověk, 15 – 30 let, je přehlcený zbytečnými informacemi, nemá motivaci, v rodině na něj nemají čas, není veden k zodpovědnosti a samostatnosti, budoucnost je mu lhostejná, nechce být svazován, nemá vzory;
  • změna je složitá a náročná – selhává výchova v rodinách, strategické řešení v systému vzdělávání – změna přístupu a zvýšení kvality učitelů na všech stupních (velké firmy řeší vlastní školou);
  • okamžitě můžeme změnit – pochopení mladých a jejich potřeb – vyžaduje trpělivost a empatii.

 

ZÁVĚRY A DOPORUČENÍ

Účastníci konference se shodli na následujícím:

  • Konference splnila stanovené cíle. Příčiny odlivu lidí z regionu a problémy získávání a udržení zaměstnanců ve firmách byly pravdivě pojmenovány a přispěly k lepší informovanosti i pochopení této problematiky.
  • Má-li nastat potřebná změna, musí následovat vyhodnocení výstupů z konference a navržení řešení s vazbou na Akční plán Strategie hospodářské restrukturalizace MS kraje – připraví výkonný tým Moravskoslezského paktu zaměstnanosti.
  • Uspořádat za rok, v únoru 2018, konferenci k tomuto tématu s vyhodnocením změn a podáním informací o navržených řešeních, jejich plnění a dopadech.

KALENDÁŘ AKCÍ:

Rychlý kontakt:

Akce a projekty, partnerství: