"Přečtěte si zamyšlení nad naší cestou do německého Porůří"

26.02.2019

Studijní cesta do spolkové země NRW (Nord Rhein Westfalen)

Zpráva ze studijní cesty

      

 

Průběh studijní cesty 20. - 21. 2. 2019

 

1)    Cesta do NRW - organizační zabezpečení

 

  • Cíl cesty: Konkretizovat spolupráci mezi vybranými institucemi Moravskoslezského kraje a Severním Porýním a Vestfálskem danou platným „Memorandem o spolupráci mezi NRW a MSK“
  • Ø Organizátor cesty - Sdružení pro rozvoj MSK ve spolupráci s 
    Ing. Tadeášem Rusnokem
  • Ø Hostitel delegace z MSK: Společnost RAG
  • Ø Organizační vedoucí delegace MSK: Ing. Radúz Mácha
  • Ø Kontakty:
    • Ing. Radúz Mácha – tel. +420 777 192 014
    • Ing. Tadeáš Rusnok – tel. +420 774 482 772
    • Ing. Pavel Bartoš – tel. +420 736 627 832
  • Doba trvání cesty: 2 dny, 20. - 21. 2. 2019 (středa – čtvrtek)
  • Jednací jazyky – němčina a čeština – tlumočení p. Rusnok
  • Doprava:  -letecky z Katovic do Dortmundu a zpět, mikrobusem na místa jednání a zpět na letiště;;

část skupiny (PRISKO,a.s.) volí individuální dopravu.

  • Zajištění dopravy do Katovic - odjezd mikrobusem, z Ostravy, ul. Výstavní 2224/8, od správní budovy FITE a.s., čas odjezdu 03 00 hod. sředa ráno 20.2.2019
  • Katovice – Dortmund - Katowice
    20/2 Katowice – Dortmund   6:00 –   7:45
    21/2 Dortmund – Katowice 17:05 – 18:35
  • Doprava v místě: počínaje letištěm a konče letištěm - malý mikrobus;
  • Ubytování:, náklady hradí každý účastník individuálně,

Název hotelu a jeho adresa:

Hotel-Atelier Garni,

Nieder Str. 13,

45141 Essen

  • Účast za MSK
  1. 1.  Ing. Pavel Bartoš – Prezident Sdružení pro

rozvoj MSK, KHK MSK

  1. 2.  Ing. Radúz Mácha – Ředitel Sdružení pro rozvoj MSK
  2. 3.  Ing. Zdenek Nytra – senátor, Senát PČR
  3. 4.  doc. Ing. Ivan Igor, Ph.D. – VŠB – TU Ostrava, prorektor pro komercionalizaci a spolupráci s průmyslem
  4. 5.  Ing. Daniel Minařík, Ph.D. -Energetický manažer města Ostravy
  5. 6.  Jiří Osmančik - Dopravní podnik Ostrava
  6. 7.  Robert Hackenberg - Dopravní podnik Ostrava
  7. 8.  Ing. Petr Kopec, Ph.D – Robotsystem
  8. 9.  Ing Tadeáš Rusnok – DTSW,

10  Ing. Marian Klásek – PRISKO a.s., předseda představenstva, 

11  Ing. Lubica Podolská - PRISKO a.s.,

12  Ing. Martin Veselý -  PRISKO a.s.,

 

2)    Tematické zaměření

  • pouhelná energetika – „Zimní energetický balíček EU – čistá energie pro všechny Evropany“,
  • ukončení těžby černého uhlí na ložisku, likvidace hlubinných dolů a možnosti jejich využití po ukončení těžební činnosti,
  • využití vodíku v dopravě, výroba vodíku a příslušná infrastruktura,
  • SMART systémy ve veřejném sektoru a v energetice,
  • výměna zkušeností v daných oblastech.

 

 

3)    Konkrétní program návštěvy

 

Středa, 20. února

  • 7.45 hod. Přistání v Dortmundu
  • 8.30 hod. Transfer z Dortmundu do Essenu
  • 10:00 příjezd do Essenu,

Casino Zollverein,

Gelsenkirchener Str. 181 (Bullmannaue), 45141 Essen

místo jednání prvního dne

  • 10:30 hod. Přivítání a úvod dr. Kai van de Loo

(hlavní ekonom, Gesamtverband Steinkohle e.V.)

  • 11.00 hod. Přednáška a diskuse "Změna jako příležitost" Michael Schwarze-Rodrian,

Regionalverband Ruhr, komisař EU a šéf evropských zemí a regionálních sítí

  • 13:00 Přednáška a diskuse Peter von Hartlieb, Netzwerk Bergbauwirtschaft

NRW agentury Energy Agency.NRW

  • 14.30 - 16.30 příspěvky a diskuse MSK
  • 14. 30 - Úvodní vystoupení – představení regionů
    • Za MSK vystoupil Ing. Bartoš
  • 14.45 - Tematická vystoupení za Moravskoslezský kraj:
    • Moravskoslezský kraj – chytrý region, chytré město, projekty vodíkové dopravy

Ing. Daniel Minařík Ph.D.

  • VŠB-Technická univerzita Ostrava – chytrá univerzita

doc. Ing. Ivan Igor, Ph.D.

  • Energetické centrum kompetence a využití hlubinných dolů po ukončení těžby                        Ing. Pavel Bartoš
  • Ukončení těžby černého uhlí v Moravskoslezském kraji

Ing. Marian Klásek

  • Diskuse k probíraným tématům a k návrhu na spolupráci
  • Konkrétní návrhy na spolupráci – Ing. Bartoš
  • 16:30 Přesun do hotelu "Atelier Garni", Niederstraße 13, 45141 Essen, ubytování
  • 17.45 Přesun do restaurace
  • 18.00 hod. Večeře "Das 5 Mädelhaus", Hugenkamp 35, 45141 Essen
  • 20.30 Přesun z restaurace do hotelu

Čtvrtek 21. února

  • 8.30 Transfer z hotelu do RAG (přístup Ulrich Aghte, RAG AG, Public relations / public affairs)
  • 9:00 Transfer RAG - Herten
  • 9.30 Hydrogen kompetenční centrum, Doncaster Place 5, 45699 Herten
  • Přednáška a diskuse Volker Linder, předseda h2 Netzwerk Ruhr
  • 11:30 přestávka
  • 12:00 Transfer, Doncaster Platz 5, 45699 Herten do Bottropu
  • 13:00Innovation City, prezentace a diskuse Martina Kupperová, Innovation City, Management GmbH
  • 14:00 Transfer Bottrop na letiště Dortmund - přes RAG, Essen
  • 17:05 odlet Dortmund
  • 18 35 přílet do Katowic
  • Společný odjezd do Ostravy
  • 20 30 Příjezd do Ostravy

 

4)    Poznatky z jednotlivých prezentací a jednánímapa

  • Severní Porýní – Westfálsko, oblast Porůří

Porúří je hustě obydlená oblast v Severním Porýní-Vestfálsku, které má přibližně 18 mil. obyvatel. Porůří sestává z velkého počtu původně velmi průmyslových měst. Oblast je ohraničena přibližně řekami Rúr na jihu, Rýn na západě a Lippe na severu. V regionu Porůří žije přibližně 5,3 mil. obyvatel. Historicky se celá oblast vyznačuje intenzívní těžební činností, kde dosahovala těžba černého kamenného uhlí výše 70 mil. tun ročně a rozsáhlým hutním průmyslem. Poté, co začala poptávka po uhlí po roce 1960 pomalu klesat, začal region procházet strukturálními změnami a větší průmyslovou diverzifikací, založenou na přesunu od těžkého průmyslu na hi-tech obory a služby. Veškerá těžba uhlí byla ukončena koncem roku 2018.

Směrem od západu na východ region zahrnuje města Duisburg, Oberhausen, Bottrop, Mülheim an der Ruhr, Essen, Gelsenkirchen, Bochum, Herne, Hamm, Hagen, Herten a Dortmund, a krom toho i několik „zemědělských“ okresů Unna, Wesel, Recklinghausen, a Ennepe-Ruhr. Tyto okresy dohromady srostly v rozsáhlý komplex průmyslově využité krajiny, což, z ní činí pátou největší metropolitní oblast v Evropě po Moskvě, Velkém Londýnu, Velkém Madridu a Paříži.

Od ledna 2012 zde byla vyhlášena první regionální nízkoemisní zóna, která zahrnuje území 14 měst mezi Dortmundem a Duisburgem o ploše kolem 850 km².

                      První dobrou zkušeností byla doprava z Ostravy přes letiště v Katovicích do letiště v Dortmundu a mikrobusem do Essenu. Celková doba dopravy činila přibližně 6 hodin. Na místě v Essenu jsme byli kolem 10 hodin ráno a odjížděli jsme z Essenu v 15 hod. odpoledne druhý den. Zpáteční cesta byla obdobná. Cena dopravy byla přijatelná. Bohužel z Ostravy přes Mošnov by cesta byla pohodlnější, ale spojení neexistuje.

  • Ukončení těžební činnosti, revitalizace území a využívání dolů po ukončení těžební činnosti

Celý první den delegace strávila u našeho hostitele RAG, který sídlí v historickém hornicko – hutnickém areálu Zeche Zollverein v Essenu. Areál silně připomíná dolní Vítkovice, je ale mnohem větší a dokonalejší. Zeche Zollverein chrání UNESCO jako světové kulturní dědictví. Tento areál, stejně jako většina ostatních má tři provázané části. První a nejcennější je tvořena historickým a chráněným jádrem, které slouží především kulturním a volnočasovým aktivitám. Druhá část má zpravidla charakter správní, výzkumně – inovační a vzdělávací. Třetí část tvoří komerční průmyslovou zónu, která pomáhá krýt náklady na první dvě části.

Společnost RAG byla založena 27. listopadu 1968 jako konsolidační společnost německé těžby černého uhlí. V tuto chvíli tvořilo 80% německých uhelných dolů. V roce 1969 zajišťovala metalurgická smlouva mezi společností Ruhrkohle AG a německým hutním průmyslovým zázemím. V roce 1972 společnost zaměstnávala
168 400 lidí a generovala roční tržby ve výši 7,2 miliardy DM.
V roce 1975 byl zaveden „Uhelný pfennig“ pro přímé subvencování těžby černého uhlí prostřednictvím příplatku za cenu elektřiny. Tato dotace byla v roce 1994 prohlášena za neústavní. V různých dohodách bylo s federální vládou projednáváno subvencování společnosti a snižování výrobních kapacit pro období do roku 2012.

Nadace RAG – současný hlavní článek transformace uhelného regionu Porůří se sídlem v Essenu.

K pokrytí nákladů na a po ukončení těžby černého uhlí byla založena nadace RAG v létě roku 2007. Součástí Nadace RAG jsou následující společnosti a organizace:

Dceřiná společnost RAG německé černé uhlí (RAG Deutsche Steinkohle) je hornickou částí společnosti RAG. Poslední doly (Prosper-Haniel a Ibbenbüren) ukončily těžební činnost do konce roku 2018.

RAG Montan Immobilien GmbH, dříve Montan Land mbH (MGG), se sídlem v Essenu, je členem společností RAG Aktiengesellschaft, která spravuje pozemky a majetek skupiny, provádí rekultivace a připravuje majetky k prodeji.

Montan-Grundstücksgesellschaft mbH (MGG) byla založena v roce 1977. Až do konce roku 1980 se společnost zaměřila na rozvoj území a využití bývalých hornických oblastech Saar a Ruhr. Od devadesátých let 20. století se zaměřuje na oblast a vývoj projektů.

 

RAG těžební technologie
Společnost RAG Mining Solutions GmbH (RMS), založená v květnu 2009, nabízí německé důlní technologie a služby na celém světě.

RAG Corporate AuditSpolečnost RAG Corporate Audit GmbH provádí všechny úkoly interního auditu a přebírá důležitou kontrolní funkci jménem vedení společnosti.

Součástí Nadace RAG je řada dalších společností zabývajících se prodejem, investicemi, bytovým fondem a nemovitostmi, chemickou výrobou, informatikou, výzkumem a inovacemi, vzděláváním a dalšími aktivitami.

Celý systém je nastaven tak, aby veškeré aktivity byly řešeny komplexně a pokud možno byly samofinancovatelné v rámci celé nadace. Přes veškeré úsilí se federální vláda podílí na financování všech aktivit roční částkou v rozmezí 2 až 2,5 mld. Eur.

Velmi zajímavé prezentace byly hostitelskou institucí zaměřeny především na systém postupného útlumu těžby černého uhlí a hutnictví. Samotné pozvolné snižování těžby uhlí je datováno do šedesátých let minulého století. Závěrečná fáze ukončování těžby byla zahájena přibližně před dvaceti lety se zcela konkrétním rozhodnutím spolkové vlády, že těžba bude ukončena do konce roku 2018. Současně s tím byla vystavěná taková organizační a majetková struktura, aby útlumové aktivity byly převážně samofinancovatelné s tím, že scházející finance budou pokryty z veřejných rozpočtů, což ročně činí přes 2 miliardy Eur. Na tvorbě koncepcí a revitalizaci dolů s ukončenou těžební činností se společně podílí spolková vláda, zemská vláda NRW, obce a města Porůří, RAG, veřejné instituce a privátní sektor. Prakticky ve všech prezentacích bylo zdůrazněno, že bez systémového koncepčního řešení, kterého se zúčastní výše uvedení partneři, by současných úspěchů nebylo dosaženo. To že ale celý proces transformace zatím není ukončen, svědčí i poměrně vysoká míra nezaměstnanosti, která místy dosahuje v Porůří až 10%.

Samotný útlum hlubinných dolů probíhá ve třech plánovaných etapách:

a)    První, to je etapa ukončení těžby uhlí byla ukončená v roce 2018, uzavřením poslední těžební lokality na Dole Prosper Haniel. Jedním ze základních cílů bylo udržení sociálního smíru.

b)    Druhá etapa je plánovaná do roku 2022 a spočívá v odstranění starých ekologických zátěží způsobených těžbou černého uhlí.

c)    Třetí fáze je nazvaná „fáze na věčnost“, která se bude zabývat dlouhodobými vlivy ukončené těžby. Je předpoklad, že tato etapa může trvat sto i více let.

Součástí jednání prvního dne byla projednána spolupráce při realizaci tak zvané „Uhelné platformy“, kdy němečtí partneři doporučují rozšířit současnou spolupráci mezi Moravskoslezským krajem, Slezským vojvodstvím a Žilinským samosprávným krajem o Porůří a Nitranský samosprávný kraj a tuto spolupráci přetavit do řešení konkrétních praktických úkolů.

Závěrem prvního dne byly rovněž předneseny prezentace VŠB – TU Ostrava s nabídkou na spolupráci v oblasti výzkumu a inovací moderní energetiky s cílem plnit tak zvaný „Zimní balíček EU pro energetiku“, prezentace statutárního města Ostravy v oblasti chytrých řešení a čisté vodíkové dopravy a konkrétní náměty na budoucí spolupráci byly předneseny zástupcem Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje.

  • Vodíkové technologie ve městě Herten

         

Druhý den bylo jednání přeneseno do revitalizovaného areálu bývalého, jednoho z největších černouhelných dolů v Německu, dolu Ewald ve městě Herten, které se zabývá primárně vodíkovými technologiemi. Areál dolu Ewald je uspořádán podle dříve popsaného modelu.

Na území bývalého dolu Ewald se usídlily četné firmy, které se věnují OZE a speciálně vodíkovým technologiím a palivovým článkům. Dohromady tvoří tzv. „Vodíkové kompetenční centrum“. Vize „vodíkového města Herten“ cílevědomě vytvořila jedinečnou tvář města. Město Herten podporuje průmysl vodíkových technologií budoucnosti v celém hodnotovém řetězci, za podpory země Severní Porýní-Vestfalsko a EU.

Japonská společnost Asahi Kasei zahájila pilotní provoz za výrobu vodíku z OZE. Takzvaný ekologický vodík by mohl hrát důležitou roli v přechodu na energii - jako palivo pro vozidla a jako skladování energie.

Je možno konstatovat, že město Herten, stejně jako celé Porůří se zodpovědně připravuje na využití vodíku zejména v dopravě a jako systém akumulace energie. Veškeré prezentované dosavadní kroky v oblasti vodíkových technologií ukazují jak složitý problém je tyto technologie úspěšně zavést do reálné praxe. V celém Porůří zatím reálně nejezdí vozidla poháněná vodíkem.

Ve výrobě vodíku se zaměřují primárně na elektrolýzu, kde zdrojem elektrické energie jsou především obnovitelné zdroje a jejich přebytky v sítích. Významnou součástí vodíkových technologií je výzkum skladování vodíku a zpětná výroba elektrické energie v době jejího nedostatku. Výrobu vodíku ze zemního plynu považují za neefektivní a nelogickou, jelikož zemní plyn může být v dopravě využít přímo.

  • Inovativní město Bottrop

 

      

 

Poslední návštěva se uskutečnila v inovativním městě Bottrop, které od roku 2010 vyvíjí modelové město Bottrop. V naší, již vžité terminologii, se jedná o „chytré město“ BOTTROP. Inovativní myšlenky a modelové řešení strukturálních změn v městských oblastech ukazuje, jak může vypadat nejen městská přestavba šetrná k životnímu prostředí, s přihlédnutím k zajištění potřeb průmyslové lokality. Konkrétně se mají emise CO2 snížit na polovinu a přitom se kvalita života zvyšuje.

. V tomto celonárodním projektu pracuje „Innovation City Management GmbH“ ruku v ruce se všemi příslušnými hráči z města Bottrop a dalších měst Porůří, to je z oblasti veřejného sektoru, služeb a jiných subjektů soukromého sektoru, vzdělávacích a vědeckých institucí, dosud dokázal iniciovat a v některých případech dokončit více než 300 individuálních projektů. Projekt vznikl nedaleko posledního uzavřeného dolů Prosper Haniel. Je jedninečný svou komplexností a řeší oblasti bydlení, práce, energetiky a mobility v městech.

Herten

Herten - integrované zařízení na energetické využívání komunálních odpadů a dalších odpadů,včetně nebezpečných o celkové kapacitě 700 000 tun ročně

Je nezbytné podotknout, že mezi inovativní (chytrá) řešení patří i regionální zařízení na energetické využívání směsných komunálních odpadů a dalších odpadů včetně nebezpečných ve městě Herten, s celkovou kapacotou 700 000 tun, které vyrábí elektrickou energii a zároveň zásobuje město Herten teplem. Toto řešení nahradí přibližně 350 000 tun uhlí ročně.

 

1)    Náměty na konkrétní spolupráci

  • ukončení těžby na ložisku černého uhlí, likvidace hlubinných dolů a možnosti jejich využití po ukončení těžební činnosti, realizace „Zimního energetického balíčku EU“,
  • využití vodíku v dopravě, výroba vodíku a infrastruktura,
  • výzkumné centrum moderní energetiky,
  • SMART systémy ve veřejném sektoru a v energetice
  • Spolupráce vysokých škol Porůří a Moravskoslezského kraje
  • další náměty vzešlé z diskuse.

 

2)    Závěry a doporučení

 

  • Závěrem všech prezentací a následných diskusí bylo konstatováno, že pouze aktivní partnerství veřejného a soukromého sektoru a dlouhodobá cílevědomá příprava na řešení klíčových projektů vede k úspěchu.
  • Aplikovat, v německé praxi osvědčený, systémový a logický postup při uzavírání hlubinných černouhelných dolů v Ostravsko karvinském revíru.
  • Zvážit spolupráci při realizaci tak zvané „Uhelné platformy“, kdy němečtí partneři doporučují rozšířit současnou spolupráci mezi Moravskoslezským krajem, Slezským vojvodstvím a Žilinským samosprávným krajem o Porůří a Nitranský samosprávný kraj a tuto spolupráci přetavit do řešení konkrétních praktických úkolů, například využití hlubinných dolů po ukončení těžební činnosti.
  • Byl projeven značný zájem o spolupráci v oblasti vodíkových technologií zejména v oblasti výroby vodíku, jeho skladování, opětovné výroby elektrické energie z vodíku, a užití vodíku v dopravě. Bylo nabídnuto, že o získané zkušenosti v dané oblasti je německý partner ochoten se podělit s Moravskoslezským krajem.
  • V oblasti inovativních chytrých řešení bylo prezentono systémové a komplexní řešení, které je úspěšně uplatňováno v Porůří. Prezentující strana nabízí spolupráci v oblasti inovativních chytrých řešení.

 

Realizovaná studijní cesta měla velmi nahuštěný a intenzívní program, který ale přinesl konkrétní možnosti spolupráce pro Moravskoslezská kraj, jeho města a obce, pro instituce a soukromý sektor v kraji. Ze strany hostitele a dalších prezentujících institucí byla poskytnutá nevšední péče a ochota, za to všem patří upřímný dík. Pokud bude zájem o podrobné informace a možnosti vzájemné spolupráce a o využití poznatků získaných v Porůří, pak vední Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje je připraveno tuto službu poskytnout.

 

 

V Ostravě, 15. 3. 2019                                                         Ing. Pavel Bartoš

                                                                                     Prezident Sdružení pro rozvoj                                                                                          Moravskoslezského kraje

 

KALENDÁŘ AKCÍ:

Rychlý kontakt:

Akce a projekty, partnerství: